Активісти “УАА” та столичні депутати розповіли в “Укрінформі”, чому і кому кияни переплачують за проїзд у маршрутних таксі.

Повідомляючи про результати громадської експертизи ринку перевезень пасажирів на маршрутах у столиці та Київській області, лідер “Української антикорупційної асоціації” Олександр Аронець зазначив, що подорожчання вартості проїзду у кількох десятках маршрутках зумовлене не стільки необхідністю оздоровити фінансове становище підприємств-перевізників, скільки корупційними виплатами так званим “кураторам” маршрутів.

“Наша асоціація провела дослідження ринку маршрутних перевезень. Його результати свідчать, що підвищення цін на проїзд зумовлене не катастрофічним економічним становищем підприємств-перевізників, а корупційними схемами, за якими нині функціонує ринок перевезень. Згадана гривня-друга, яку водії деяких маршрутів почали брати додатково за проїзд, іде на хабарі чиновникам та державним службовцям, від яких отримали право здійснювати перевезення. Кияни переплачують при проїзді в маршрутках від 10% до 30%. При цьому владі міста не вигідно працювати з перевізником прозоро, адже з кожного маршруту вони отримують незаконний прибуток”, – розповів Олександр Аронець.

Учасники ринку маршрутних перевезень нарікають на непрозорий розподіл маршрутів на конкурсах, які проводять транспортні департаменти державних адміністрацій Києва та Київської області, заявив президент “Української антикорупційної асоціації” Дмитро Гамаш.

“Корупційні схеми, за яких певні компанії-перевізники здобувають перемоги у конкурсах, передбачають домовленості із членами конкурсних комітетів до моменту проведення відбору і щомісячні “преміальні” впродовж усього терміну виконання договору про перевезення. Це платня за лояльність”, – зазначив спікер. За його словами, річна сума “преміальних” з одного маршруту часом доходить до 900 тис. грн по столиці і до 1,5 млн грн – по області.

Загалом “сірий” ринок перевезень у маршрутках столичного регіону експерти обчислюють у межах 600-800 млн грн. щороку. Тим часом дії влади спрямовані на знищення комунального транспорту.

“У світі спостерігається тенденція до скорочення використання двигунів внутрішнього згоряння і перехід на електротранспорт, а в Києві збільшується кількість маршруток, які забруднюють повітря столиці. Влада самоусунулася від контролю за тарифами перевізників і не сприяє розвитку комунального транспорту, потураючи знищенню автопарків. Перед Новим роком депутати Київради підтримали ідею побудувати черговий житловий комплекс на місці колишнього автопарку “Київпастрансу”. А маршрутки тим часом стоять у дворах, під мостами”, – заявив  депутат Київради Прохор Антоненко. Він додав, що на деяких тролейбусних маршрутах кількість тролейбусів скоротилася з 20 до кількох одиниць, натомість пасажирів возять маршрутки.

Маршрутні перевезення є ласим шматком для можновладців, вважає депутат Київської обласної ради Вячеслав Хмельницький.

“Наведу приклад: після зміни заступників голови Київської обласної державної адміністрації під будівлею КОДА зібралися перевізники. Пікетували, бо нові чиновники прибрали старих перевізників, а нових – завели на маршрути. За таких умов перевізники не зацікавлені розвивати свій бізнес, а тому якість надаваних послуг низька”, – розповів Вячеслав Хмельницький.

Одним із першочергових кроків для знищення корупційних схем у маршрутних перевезеннях Олександр Аронець назвав внесення в умови конкурсу з визначення компанії-перевізника на маршруті пункту про погодження розрахунку тарифу.

“Ця рекомендація Антимономольного комітету України спрямована на припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Проте державні адміністрації проігнорували лист АМКУ. Також більшої прозорості ринку перевезень надала б безготівкова форма оплати проїзду. Якщо ми приберемо готівку з розрахунів пасажирів із водіями, одразу ж припиниться потік “чорного кешу” у кишені чиновників. Проте ми вже зараз спостерігаємо, що ініціатива запровадження електронного квитка та встановлення  валідаторів гальмується”, – відзначив лідер  “Української антикорупційної асоціації”.